Fulltext available Open Access
License: 
Title: Konzepte zur Motivation von Schülerinnen für die Informatik
Language: German
Authors: Heidenreich, Malte 
Keywords: Mädchen; Informatik; Konzepte; virtuelle Realität; Graphentheorie
Issue Date: 27-Nov-2017
Abstract: 
Diese Arbeit zeigt, welche Bemühungen bereits stattgefunden haben, um Kinder und Jugendliche, insbesondere Mädchen für die Informatik zu begeistern. Die VRGalerie als Plattform ist die Grundlage für Workshops zu Themen aus der Informatik. Dadurch sollen die Teilnehmerinnen in kleinen Schritten an die Grundlagen und damit an die wesentlichen Konzepte herangeführt werden, für die die Informatik steht. In einem Beispielworkshop zeigt das »Graphentheorieland «, in Form einer virtuellen Welt, wie Graphen aufgebaut sind. Zudem lernen die Teilnehmerinnen durch die Kon guration der VRGalerie, wie der Zustand von Anwendungen in Objekten festgehalten werden kann.

This work shows what e orts have already been taken to inspire children and young people, especially girls, towards computer science. The VRGalerie is a platform and the basis for computer science related workshops. In this way, the participants are to be introduced in small steps to the elementary concepts and thus, to the foundational principles, for which computer science stands. An example workshop, »Graphentheorieland«, takes the form of a virtual world and shows how graphs are constructed. In addition, the participants learn through the con guration of the VRGalerie how the state of applications can be stored in objects.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/8168
Institute: Department Informatik 
Type: Thesis
Thesis type: Master Thesis
Advisor: von Luck, Kai 
Referee: Sarstedt, Stefan 
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
masterarbeit.pdf15.43 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

105
checked on Apr 19, 2024

Download(s)

97
checked on Apr 19, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.