Fulltext available Open Access
License: 
Title: Die Ergotherapie im Fokus der Versorgungsforschung: Am Beispiel der Kinderheilkunde
Language: German
Authors: Schulte, Tim 
Issue Date: 9-Jun-2008
Abstract: 
Die Philosophie der Ergotherapie ist die Tätigkeit des menschlichen Handelns und Ergotherapeuten unterstützen die geistige und körperliche Aktivität ihres Klienten. Das Ziel ist die Selbständigkeit des Klienten in seiner Betätigung. In Deutschland leiten ca. 3700 bis 6000 Ergotherapeuten eine eigene Praxis. Vorwiegend Kinder im Vorschulalter und im Grundschulalter werden nach Erkenntnissen der Neuropsychologie und –physiologie behandelt. Die Ergotherapie erkennt die raschen Veränderungen im Gesundheitswesen, die das Kind in die Mitte der Behandlung rücken und eine Wirkung i.S. der „Evidence Based Practice“ belegen soll. Die Ergotherapeuten bemühen sich um eigene Ansätze in der Forschung, jedoch ist ein Wissen der vielfältigen Forschungsmechanismen noch nicht ausreichend vorhanden. Die steigenden Ausgaben wecken das Interesse der Leistungsträger und die Ergotherapie wird als eine „Alibiveranstaltung“ für die Kinder kritisiert – die schlüssigen Indizien einer Effektivität der Konzepte und Methoden in der Ergotherapie sind rar. Die Ergotherapeuten möchten ihren Stellenwert im Gesundheitswesen beweisen und die Versorgungsforschung ermöglicht dafür einen Weg der kritischen Erforschung der Ergotherapie in der Kinderheilkunde.

The philosophy behind "Occupational Therapy" is to assist mental or physical activity in the recovery from disease or injury; the aim of this activity is to provide the client with the highest degree of independence and the means to fulfil this criterion. In Germany there are approximately 3,700 - 6,000 independent, privately-owned occupational therapy clinics. In the main, pre-school and primary-aged school children are being treated on the bases of neuropsychological and neurophysiological methods. Occupational therapy certainly recognises the rapid changes in the health system, whereby the child has now become the predominant factor, and where the effectiveness of so-called "evidence-based practice" is desired. Occupational therapists are striving to achieve greater knowledge and experience in research, but the access to research mechanisms is still not readily available. Rising health costs cause a great deal of interest, but critics still regard occupational therapy as a secondclass alternative since "Evidence-based" information is missing. Occupational therapists are still striving to achieve recognition of their contribution to the overall healthsystem, and one option would be a critical evaluation by the health service research into the introduction of occupational therapy in the field of paediatrics.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/9472
Institute: Department Gesundheitswissenschaften 
Type: Thesis
Thesis type: Master Thesis
Advisor: Wehkamp, Karl-Heinz 
Referee: Färber, Christine 
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ges_y_134-1.pdf416.35 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

220
checked on May 4, 2024

Download(s)

48
checked on May 4, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.