Fulltext available Open Access
License: 
Title: Maschinelles Lernen zur Optimierung einer autonomen Fahrspurführung
Language: German
Authors: Nikolov, Ivo 
Issue Date: 4-Jan-2012
Abstract: 
In dieser Arbeit wurde ein modellfreies Spurführungsverfahren entwickelt. Dieses Verfahren berücksichtigt die Fahrzeugkinematik, den Verlauf der Fahrspurgeometrie und die Aktionen während der Lenkungstotzeit, um die optimale Lenkungsaktion für den aktuellen Fahrzeugzustand zu bestimmen. Das prädiktive NFQ-Spurführungsverfahren setzt den Neural Fitted Q Iteration Algorithmus zum Trainieren eines neuronalen Netzes ein. Zur Ermittlung von der besten Lenkungsaktion bezüglich des Fahrzeugzustandes, liefert das trainierte neuronale Netz eine Approximation der Q-Funktion.

In this work a model-free path tracking method was developed. The method considers the vehicle kinematics, the path geometry and the delayed control actions in order to determine the optimal control action. The predictive path tracking method applies the Neural Fitted Q Iteration algorithm for training a neural network. The trained neural network provides an approximation of the Q-function so that the best control action for the current vehicle state can be determined.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/5542
Institute: Department Informatik 
Type: Thesis
Thesis type: Master Thesis
Advisor: Meisel, Andreas 
Referee: Pareigis, Stephan  
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Ivo_Nikolov_Masterarbeit.pdf2.23 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

225
checked on Apr 18, 2024

Download(s)

874
checked on Apr 18, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.