Fulltext available Open Access
License: 
Title: Agenten-basierte Simulation der Übertragung von Krankheitserregern in öUentlichen Verkehrsmitteln auf Basis sozio-demograVscher Aspekte
Language: German
Authors: Noetzel, Carsten 
Issue Date: 11-Jun-2014
Abstract: 
Ziel dieser Arbeit ist die Untersuchung der Rolle öUentlicher Verkehrsmittel bei der Übertragung von Krankheitserregern. Hierzu wird ein Simulationsmodell entwickelt, welches die Stadt Hamburg mit dessen öUentlichen Verkehrsnetz sowie die Bevölkerung abbildet. Die Transportmittel werden von Individuen genutzt um Aktivitäten nachzugehen, wobei eine Infektionsübertragung sowohl in den Verkehrsmitteln als auch den Lokalitäten stattVnden kann. Das entwickelte Modell wird genutzt, um die Ausbreitung der H1N1-InWuenza-Pandemie zu simulieren, wobei die Simulationsergebnisse mit realen Fallzahlen und den Ergebnissen anderer wissenschaftlicher Arbeiten verglichen werden.

The aim of this work is to study the role of public transport in the transmission of pathogens.
For this purpose a simulation model is developed which reWects Hamburg’s public transport network as well as its population. The means of transport are used by individuals to pursue activities, whereat transmission of infection can occur in means of transport as well as locations. The developed model is used to simulate the spread of the H1N1 inWuenza pandemic.
Simulation results are compared both with real data and results of other scientiVc studies.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/6581
Institute: Department Informatik 
Type: Thesis
Thesis type: Master Thesis
Advisor: Clemen, Thomas  
Referee: Reintjes, Ralf 
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
MA_Noetzel.pdf3.59 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

99
checked on Apr 18, 2024

Download(s)

141
checked on Apr 18, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.