Fulltext available Open Access
License: 
Title: Variety Seeking und dessen Bedeutung für das Marketing im Fruchtjoghurt-Segment
Language: German
Authors: Flachs, Lisa 
Issue Date: 16-Jul-2014
Abstract: 
Variety Seeking beschreibt das intrinsische Konsumentenverhalten, bei dem der Konsument einen Marken- oder Produktwechsel vornimmt, der ausschließlich auf der Suche nach Abwechslung basiert. Damit wird der Sättigung und Langweile entgegengewirkt und ein individuelles, optimales Stimulationslevel aufrechterhalten. Die vorliegende Arbeit befasst sich mit Variety Seeking im Fruchtjoghurt-Segment. Im Rahmen einer Vorstudie wird ein Fragebogen quantitativer Art entwickelt, mit dessen Hilfe konkrete Produktmerkmale ermittelt werden können, zwischen denen Variety Seeker nach Abwechslung suchen. Aus der Vorstudie wird die Tendenz ersichtlich, dass Variety Seeker hauptsächlich zwischen Sorten, aber auch gezielt zwischen Marken, Joghurt-Frucht-Zusammensetzungen, Zuckergehalten, Portionsgrößen und Produktneuheiten wechseln. Dafür scheinen Konsumenten einen Stamm aus mehreren Marken aufzubauen. Ein vielfältiges Sortiment, neue Produkte, auffällige Becherdesigns, verschiedene Portionsgrößen, eine Ausweitung der horizontalen Produktlinie, Limited Editions und Wechselsorten, Bundling, Aktionspackungen und Relaunchs sind marketingrelevante Aspekte, die in der Arbeit zur Beeinflussung von Variety Seeking Behavior genannt werden.

The term variety seeking describes the intrinsic consumer behavior in which costumers switch brands or products. This is solely based on the quest for relief. With variety seeking behavior consumers antagonize boredom and satiation to abide an individual optimum stimulation level. The following thesis deals with variety seeking in the fruit yoghurt segment. In context of a preliminary study, a quantitative survey is developed. The aim is to identify precise product features variety seekers are looking for. From the preliminary study, the tendency is apparent that variety seekers mainly switch between flavors, but also between brands, yoghurt fruit compositions, sugar contents, portion sizes and new products. There-by it seems that costumers prefer a basic of selected brands. A diverse range of new products, eye-catching designs, different portion sizes, an extension of the horizontal line of products, Limited Editions and changing flavors, bundling, promo packaging and relaunchs are relevant marketing aspects which are named to influence variety seeking behavior.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/6642
Institute: Department Ökotrophologie 
Type: Thesis
Thesis type: Bachelor Thesis
Advisor: Berger-Klein, Andrea 
Referee: Fischer, Jens 
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
BA_Lisa_Flachs.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

928
checked on Apr 18, 2024

Download(s)

691
checked on Apr 18, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.